Ettevõtted peavad tegema kõik endast sõltuva, et TripAdvisoris ja teistel tarbijasaitidel mängitaks ausat mängu, usub Äripäev. Arvustuste ostmisest tuleb ühemõtteliselt keelduda ning võimalikust pettusest teada anda.

- Juhtkiri
- Foto: Anti Veermaa
Probleem on tõsine, sest ettevõtted on suuresti mõjukate saitide võimuses. Vaevalt on sel juhtkirjal lugejat, kes poleks kordki lähtunud mõne kaastarbija arvustusest, olgu puhkusereisil hotelli ja restorani valides või kodus arvuti taga tehnikat ja kosmeetikat ostes. Isegi kui hea lugeja pole ise seda teinud, siis küllap on mõni kaaslane teinud kiirelt nutitelefonis vilunud liigutused ja teatanud: "Siin lähedal on üks hea koht, mida kõik soovitavad!"
Toob turistid, viib turistidMitte ükski Eesti hotell või restoran ei saa endale lubada seda, et ei tegele oma näoga sotsiaalmeedias. See oleks nagu minna tööintervjuule ja öelda, et "panen selga need aiatööriided ja ei hakka juukseid pesema." Nagu ütles üks Tallinna vanalinnas paikneva restorani omanik: TripAdvisor toob turistid ja viib turistid.
Mullune TravelWeekly tarbijatrendide ülevaade näitas, et 55% reisijatest on lasknud oma otsuseid mõjutada arvustusesaitidel. Ainuüksi turuliider TripAdvisor jõudis mullu 200 miljoni arvustuseni, mis kajastasid enam kui 4,5 miljonit kohta. Osa uringuid näitab veel palju kõrgemaid arve: et üheksa kümnest tarbijast teeb ostuotsuseid online-arvustuste põhjal.
Korruptsioon interneti moodi
Kuidas siis suhtuda sellesse, mida kirjutab tänane Äripäev? Et nagu Tammsaare kangelastelgi, ei kehti ka siin põhimõte "tee tööd ja näe vaeva, siis tuleb ka (klientide) armastus", vaid see on ausa tööinimese naiivsus petturite maailmas? Võltsarvustustesse tuleb suhtuda nagu igasugusesse korruptsiooni – nulltolerantsiga. Ettevõtete parim võimalus ebaausad mängijad väljakult ära saata on hüüda: "Viga!" Ehk anda TripAdvisorile oma kahlustest teada, sest maailma mõjukaim reisisoovituste jagaja on valmis tegutsema. Tema äri sõltub tema usaldusväärsusest.Tarbijatena ei tohi me samuti panustada ebaausasse mängu, isegi kui tegu pole selge rikkumise, vaid liiga agressiivse marketingiga. On teada näiteks juhtumeid, kus hotellid on helistanud oma külalistele ja pakkunud neile kiitva arvustuse eest allahindlust. See ei ole normaalne käitumine ja sellega ei tohi kaasa minna.
Tarbija vastutab
Teenuspakkujale hinnangut andes käib tarbija jaoks võimuga kaasas ka vastutus – meie käes on suurem võim selle äri edu või ebaedu üle, kui oleme tarbijatena harjunud endale mõista andma. See on tarbija võimu teine pool.
Petuskeemid jõuavad tavaliselt avalikkuse ette. TripAdvisoril on aastate jooksul olnud mitmeid vaidlusi ning firmale on tehtud ka ettekirjutusi. Pigem on veider, et neid juhtumeid on nii vähe olnud. TripAdvisor on ka ise mitukümmend teenusepakkujat musta nimekirja pannud.
Samal ajal on vaid kaastarbijate arvamusest lähtuvalt ostuotsust tehes paslik meenutada, et kogu internetti kontrollida ei saa. TripAdvisor on miljardikäibega maailma suurim reisisait, aga väikestest e-poodidest leiate te samuti arvustusi stiilis: "See on parim kreem, mida olen kunagi kasutanud!" Ärge siis olge üllatunud, kui see kreem nii heaks ei osutu.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!